Hellevoetsluis
Het gezellig havenstadje Hellevoetsluis vraagt om een wandeling. Direct vanuit de B&B loop je door de oude poort zo de vesting binnen. Daarbinnen bevindt zich het oude centrum met vele restaurantjes en terrasjes aan de haventjes. Als je doorloopt kom je langs de karakteristieke gekleurde huisjes vanzelf bij de vuurtoren met aan zijn voeten een klein strandje. Tijdens deze wandeling zie je de vele restanten en markeringen die doen vermoeden dat Hellevoetsluis een rijk verleden heeft.
Er zijn maar weinig mensen die weten dat Hellevoetsluis eeuwenlang een belangrijke marine- en vestingstad is geweest. Gunstig gelegen aan het Haringvliet op het Zuid-Hollandse eiland Voorne Putten had dit stadje een open verbinding tot de Noordzee. De bouw van de Deltawerken waaronder de Haringvlietdam (gereed in 1970) maakte daar een einde aan. Het strand aan onze kant van de dam (5 km van de B&B) wordt de zoete kant genoemd, aan de andere kant is de zoute Noordzee.
Hellevoetsluis werd rond 1600 de marinebasis van de Rotterdamse Admiraliteit van de Maze, die Zuid-West Nederland moest verdedigen. De vesting werd aangelegd om de oorlogs- en handelshaven te versterken en de vloot te onderhouden. Het was de thuishaven van de Hollandse oorlogsvloot. Begin 1600 vertrok vanaf hier het eerste schip van de VOC naar Azië om specerijen te kopen.
De vorm van de haven is uniek. Er zijn veel havens waaromheen later een stad werd gebouwd die men ommuurde. Hellevoetsluis is echter de enige plaats waar eerst een haven werd gemaakt, daarna verdedigingswerken werden aangelegd en pas dáárna huizen werden gebouwd op de nog open plekken.
Leuk om te weten is dat hier de door Piet Hein buitgemaakte zilvervloot in 1629 aan wal werd gebracht. Gebouwen als het Tromphuys, de Affuitloods (waar kanon-onderstellen werden opgeslagen), het Kruithuis en het Ruyterhuis, vernoemd naar Michiel de Ruyter, herinneren nog aan die tijd. Op 11 november 1688 startte Willem III met zijn vloot vanuit Hellevoetsluis een tocht naar Engeland om daar, samen met zijn vrouw Mary, de troon te bestijgen en koning van Engeland, Schotland en Ierland te worden. In 1787 komt de buitengewone opzichter Jan Blanken met plannen om “droge dokken” te bouwen, om schepen op het droge van onderhoud te kunnen voorzien. Pas onder het bewind van Napoleon stemt men in met de daadwerkelijke bouw, die in 1798 startte. Het droogdok is nu een heel bijzonder historisch element in Hellevoetsluis. Tussen 2002 en 2005 is het dok gerenoveerd. Het bevindt zich op enkele minuten lopen van de B&B en biedt dagelijks rondleidingen.
Het Kanaal door Voorne, dat in 1830 werd aangelegd, vormde een verbinding met Rotterdam. Jaarlijks passeerden duizenden schepen door de sluis. Hellevoetsluis werd als het ware de voorhaven van Rotterdam. Het was een periode van groei en bloei. Omdat de zeeschepen te groot werden voor het kanaal, werd later de Nieuwe Waterweg aangelegd en verloor het kanaal zijn functie.
In de 2de wereldoorlog is een groot deel van de vesting door de Duitsers gesloopt om een beter schootsveld te krijgen ter bescherming van de onderzeeboten tegen de geallieerden.